Home
Over onszelf
ECU specialiteiten
Equipment
Werkzaamheden
Chiptuning
Projecten
Contact
Bandenshop

 

Wat wordt er bij de APK gecontroleerd ?

Bij de APK let de keurmeester onder andere op de volgende punten:

Verkeersveiligheid :

  • Wielophanging
  • Schokdempers
  • Banden
  • Stuurinrichting
  • Verlichting en carrosserie

Milieu :

  • Uitlaatgassen Algemeen
  • Het Voertuigbewijs, voertuigidentificatienummer en de gebruikte brandstof.

Roetmeting:
Sinds 1 januari 1997 ondergaan auto’s met een dieselmotor en met een bouwjaar van 1980 of later bij de APK een roetmeting. De APK-keurmeester volgt hierbij een voor heel Europa vastgestelde meting. Bij deze meting is het van groot belang dat u uw voertuig in een goede staat van onderhoud voor de keuring aanbiedt om motorschade te voorkomen. De dieselmotoren van na 1972 zijn erop geconstrueerd om deze meting te kunnen ondergaan mits de onderhoudsbeurten overeenkomstig de fabrieksvoorschriften zijn uitgevoerd.

Viergasmeting:
Vanaf 1 januari 1998 moeten auto’s met een benzinemotor of LPG-motor met een ‘geregelde’ katalysator en met een bouwjaar van 1993 of later een zogenaamde viergasmeting ondergaan. Met behulp van een viergastester wordt gecontroleerd of de uitstoot van de uitlaatgassen de wettelijke percentages niet overschrijdt.

Wat gebeurt er bij een kleine beurt ?

Bij een kleine beurt wordt de olie ververst en de vloeistoffen bijgevuld. Er vindt een controle plaats op banden, distributieriem, V-snaren en daarnaast worden de remmen visueel gecontroleerd. Afhankelijk van de gebruikte hoeveelheid en typen vloeistoffen is dit uit te voeren vanaf € 125, - (exclusief 21% BTW) 

 

Wat gebeurt er bij een grote beurt ?

Bij een grote beurt wordt :

  • Motorolie ververst.
  • Het oliefilter, luchtfilter, en brandstoffilter(s) vervangen.
  • Overige vloeistoffen waar nodig bijgevuld.
  • In geval van de versnellingsbak of cardan, worden deze volgens fabrieksspecificaties gecontroleerd/ververst.
  • De remmen worden zowel visueel als op de remmen-testbank gecontroleerd, waarna indien nodig, gedemonteerd en gereinigd.
  • Controle van de distributieriem, V-snaren, multiriemen. De spanrollen van de waterpomp gesteld en of vervangen.
  • De banden op de algemene staat en profieldiepte.
  • Verlichting, ruitenwissers, uitlaat, en koppeling worden getest.
  • De bougies worden indien nodig vervangen. Eventueel ook de ontstekingsdelen en de bougiekabels. Dit is afhankelijk van de mate van inslijting.
  • Vaak vergeten maar niet onbelangrijk: de airco en interieurfilters.
  • Afhankelijk van het type auto en de verbruikte materialen voeren wij dit onderhoud al uit vanaf € 250,- [ exclusief 21% BTW ]
 

Autotechniek de Ringsleutel | info@ringsleutel.nl